OFTE STILTE SPØRSMÅL

Generelle Spørsmål

Hvordan kommer jeg i kontakt med kundeservice hos Engh?

Under fanen “kontakt oss” finner du telefonnummer og mailadresse, samt et skjema for direkte kontakt med oss. Engh's kundeservice er betjent hver dag mellom kl. 10 og 16. Som regel er det mest effektivt å sende oss en melding eller en mail, og vi vil som regel svare deg i løpet av en time eller to, og senest innen 24 timer.

Hvordan holder jeg meg oppdatert på hva som skjer hos Engh?

Sørg for å abonnere på vårt nyhetsbrev ved å melde deg på via vår nettbutikk. Du kan også følge oss på Instagram og Facebook.

Hvordan avslutter jeg abonnementet på Engh’s nyhetsbrev?

Alle nyhetsbrev kommer med en "avmelding"-lenke, klikk på denne og følg instruksjonene.

Hvor kan jeg finne Engh-forhandlere?

Engh er primært et online brand med en online shop. Pr. i dag har vi ingen forhandlere. Årsaken er at vi ønsker å selge direkte til forbruker for å redusere prisen for deg som kunde. Inntil videre kan du kun treffe oss i Risør på vårt verksted på solsiden 4. Der er også vår kolleksjon utstilt.

Har dere av og til salg eller tilbud på nett?

Meld deg på vårt nyhetsbrev gjennom nettbutikken vår for å være den første som får vite om spesialtilbud og når vi slipper eksklusive varer på nett. Her vil du f.eks. av og til kunne finne tilbud på prøvekolleksjoner o.l. Som medlem i kundeklubben via nyhetsbrevet, vil du også kunne få eksklusive tilbud.

Hva er forretningsadressen til Engh?

Engh Design AS, Solsiden 4, 4950, Risør, Norge.

Online Bestillinger

Hvordan vet jeg om du har mottatt bestillingen min?

Etter å ha lagt inn en bestilling vil du motta en bekreftelses på mail. Hvis du ikke mottar en ordrebekreftelse innen 24 timer etter at du har lagt inn en bestilling, vennligst sjekk søppel mappen din eller kontakt oss på telefon eller mail, post@enghdesign.no.

Kan jeg endre bestillingen min?

En ordre kan ikke endres etter at den er pakket eller sendt. Hvis du ønsker å endre noe, vennligst kontakt oss så snart som mulig på post@enghdesign.no, så skal vi prøve å hjelpe deg. Henvis alltid til ditt ordrenummer når du kontakter oss.

Hvordan kansellerer jeg bestillingen min?

Hvis du ønsker å endre en bestilling, vennligst kontakt oss så snart som mulig på post@enghdesign.no. Bestillingene kan ikke kanselleres hvis den er pakket eller sendt. Hvis du har bedt om en kansellering etter at bestillingen er sendt, må du returnere den for bytte eller refusjon.

Jeg har registrert feil leveringsadresse. Hvordan endrer jeg det?

Vennligst kontakt oss på post@enghdesign.no og gi oss ordrenummeret og riktig adresse. Så lenge bestillingen ikke er pakket eller sendt, kan vi endre adressen for deg.

Kan jeg legge til elementer i min ordre?

Du kan ikke legge til varer i en bestilling når den først er plassert.

Frakt og levering

Hvor sender du fra?

Alle smykker sendes fra Risør i Norge.

Hvilke land sender du til?

I utgangspunktet er vårt primærmarked Skandinavia, men vi leverer stort sett til hele verden. Bor du utenfor Skandinavia, kan du sende oss en mail, slik at vi kan gi deg en oppdatert pris med fraktalternativer, pris og leveringstid.

Kan jeg spore bestillingen min?

Ja, når en bestilling er pakket og sendt  mottar du en bekreftelses på mail med alle detaljer vedrørende din forsendelse.

Hvor lang tid tar det før bestillingen min kommer?

Normalt vil du motta din bestilling etter 2-4 dager, senest innen en uke, dersom det ikke har skjedd noe spesielt. Vi gjør normalt ikke utsendelser i helger, og bestiller du etter vanlig kontortid på fredag, vil ikke din ordre bli ekspedert hos oss før mandag morgen.

Hvor mye koster frakt?

Har du kjøpt et smykke til en verdi av over 1000 kroner, er frakten inkludert i prisen. En eventuell retur må du betale selv. Sjekk “retur og refusjon” her.

Kan jeg hente bestillingen min selv?

For å kunne tilby deg kvalitetssmykker til en lavest mulig pris, ønsker vi først og fremst å selge våre smykker online. Vi har derfor ingen forhandlere. Bor du i nærheten av Risør, kan du imidlertid hente smykket ditt der om du ønsker det.

Er skatt/mva allerede lagt til prisen?

Ja. Alle bestillinger sendes på DDP-basis (Delivery Duty Paid), noe som betyr at lokale avgifter (MVA) og importavgifter er inkludert i prisen dersom du bor innen Skandinavia. Det påløper ingen ekstra kostander når du mottar pakken.

Er pakken min forsikret?

Alle varer er forsikret mot tyveri og utilsiktet skade under transport fra Engh til leveringsadressen. Når varene dine er levert til den angitte leveringsadressen og signert for, er de ikke lenger dekket av forsikringen. Dersom du skal returnere smykket ditt, bør du således velge en trygg forsendelse. Du er da ansvarlig for returen frem til den når oss.

Innbetaling

Hvilke betalingsmetoder aksepteres?

Vi aksepterer de fleste store internasjonale kredittkort. Du kan også bruke Vipps.Ved å bruke Klarna, kan du også få forsinket betaling og delbetaling og eventuelt faktura. Informasjon om dette fremgår på betalingssiden.

Er det trygt å bruke kredittkortet mitt på nettet?

All din personlige informasjon behandles under streng konfidensialitet. Engh vil aldri gi noen av dine personlige opplysninger til tredjeparter. All informasjon er kryptert for sikkerhets skyld.

Når vil jeg bli belastet?

Beløpet ditt vil bli trukket fra din konto når bestillingen er lagt inn, dersom du ikke har brukt Klarna som betalingsalternativ. Hos Klarna kan du  betale når du får varen, eller delbetale, avhengig av hvilken løsning du velger på betalingssiden.

Hvorfor ble kreditt-/debetkortet mitt avvist i kassen?

For alle spørsmål angående betalingsproblemer, vennligst kontakt din lokale bank eller kort utstedende selskap.

Returer og bytte

Hvordan returnerer jeg en vare?

Alle varer kan enkelt returneres  innen 14 dager etter at du har mottatt bestillingen. I forbindelse med julen, har vi større fleksibilitet, smykker som er kjøpt som gaver I desember kan returneres eller byttes helt frem til 14 januar 2024. Hvis du ønsker å returnere bestillingen din i løpet av denne perioden, vennligst les mer og opprett din retur her.

Når jeg sender en retur tilbake til Engh, hvor lang tid vil det ta før pengene mine er refundert?

Når du har sendt smykket ditt  tilbake til oss, tar det vanligvis ca 5-7 virkedager før varen er hos oss. Vi vil behandle returen så raskt som mulig etter at den har ankommet . Etter at smykket er inspisert vil vi bekrefte på mail til deg at returen er mottatt. Etter det bør du normalt ha pengene på konto etter 2-3 dager.

Jeg har mottatt en defekt vare, hva skal jeg gjøre?

Hvis du mottar noe som er skadet, vennligst kontakt oss på telefon (+47) 907 09 889 eller post@enghdesign.no. så snart som mulig.  Vennligst referer alltid til ditt ordrenummer i din kommunikasjon med oss. Legg ved bilder av skaden. Hvis produktet anses som defekt, vil du få full refusjon for produktet  inkludert fraktkostnader når vi har mottatt produktet.

Jeg fikk en vare i gave. Kan jeg returnere den?

Hvis gaven ble kjøpt hos oss, kan du returnere den innen 14 dager etter at kjøper mottok smykket fra oss. Kontakt oss på telefon eller mail, så ser vi hvordan vi kan hjelpe deg.  Du må oppgi navnet på personen som kjøpte gaven og ordrenummeret. Se forøvrig “retur og refusjon.”

Er returforsendelsen gratis?

Engh tilbyr ikke gratis retur.

Får jeg refundert hele beløpet og fraktkostnadene for bestillingen min dersom jeg returnerer varen?

Tilbakebetaling gjøres med samme betalingsmetode som ble brukt ved kjøp. Hvis du velger å returnere varen, får du refundert  hele beløpet inkludert de fraktkostnader vi har hatt til deg. Returfrakten må du imidlertid betale selv.

Produktinformasjon

Hvis det smykket jeg ønsker å kjøpe er utsolgt i butikken, hva gjør jeg da?

Er produktet merket med “utsolgt”  i nettbutikken, betyr det at vi ikke har det på lager. Det kan være at nye smykker allerede er på vei og at vi snart oppdaterer nettbutikken med nye varer. Kontakt oss gjerne, for å sikre at du får varen din. De fleste varer leveres innen to til fire uker. Dersom du har bestilt en vare som ikke er på lager, vil du umiddelbart få beskjed om når du vil motta varen. I de aller fleste tilfeller kan du altså bestille varen du ønsker selv om den er merket “utsolgt”, men leveringstiden kan bli noe lengre.

Hvilken ringstørrelse bør jeg bestille?

Vennligst sjekk ut vår størrelsesguide  eller kontakt en gullsmed for å finne din riktige størrelse.

Størrelsen jeg bestilte er feil, kan jeg endre størrelsen på ringen?

De fleste av våre ringer er massive, mange er også sten-satt og mange er også overflatebehandlet med palladium og rhodium. Vi anbefaler derfor ikke tilpasning av ringen. Det skjer i så fall på eget ansvar. Har du fått en ring fra oss og ser at ringen er for stor eller for liten, kan du returnere ringen under de vilkår som gjelder for returer og refusjon. Kontakt oss på telefon eller mail, så vil vi se om vi har en ring på lager som passer deg bedre.

Hvordan tar jeg vare på smykkene mine?

For generelle retningslinjer for hvordan du tar vare på dine smykker, se våre råd på “slik tar du vare på smykkene dine”

Gjør du skreddersydde graveringer?

Vi gjør ikke skreddersydde graveringer. Vi anbefaler å besøke en lokal gullsmed for å sikre et skikkelig resultat.

Hva er leveringstiden for en bestillingsvare?

Dersom du ønsker en av våre ringer, eller et smykke, i en spesiell størrelse/lengde, eller i et annet metall enn oppgitt i butikken, kan du kontakte oss på telefon eller mail. Normalt vil det ta 3-4 uker før du har smykket hos deg. Spesiallagde smykker er ikke underlagt noen returrett.

Hvor produseres Engh sine smykker?

Engh har flere produksjonssteder for sine smykker. Vi har pr. dato produksjon i Norge, Tyrkia, Italia og Indonesia. Stensatte ringer gjøres primært i Istanbul, og steinene kommer fra ulike destinasjoner, hovedsakelig fra Asia.

Salgsbetingelser

Les våre salgsbetingelser

INNLEDNING 
Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

  1. AVTALEN 
    Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.
  2. PRISER 
    Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.1)
  3. AVTALEINNGÅELSE 
    Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
  4. ORDREBEKREFTELSE 
    Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.
  5. BETALING 
    Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.(4) (1) Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16. (2) Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. (3) Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto. Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. (5) Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen. Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette. Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav. (6)
  6. LEVERING M.V. 
    Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
  7. RISIKOEN FOR VAREN 
    Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.
  8. ANGRERETT 
    Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser (7). Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren. (4) Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11. (5) Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. (6) Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2. (7) Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.
  9. UNDERSØKELSE AV VAREN 
    Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.
  10. REKLAMASJON VED MANGEL OG FRIST FOR Å MELDE KRAV VED FORSINKELSE
    Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). (8) Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).
  11. KJØPERENS RETTIGHETER VED FORSINKELSE
    Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren. Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for (8) Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8. selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.
  12. KJØPERENS RETTIGHETER VED MANGEL 
    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving. Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag. Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.
  13. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD 
    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer. Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale. Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. (9) Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. (10) Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 99 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. (11)
  14. GARANTI 
    Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.
  15. PERSONOPPLYSNINGER (12) 
    Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. (9) Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling. (10) Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. (11) Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2. (12) Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger. Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

  16. KONFLIKTLØSNING (13)
    Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. (13) Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten. (13) Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring

PERSONVERNERKLÆRING FOR ENGH DESIGN AS

Denne Personvernserklæringen gjelder for hvordan Eengh Design AS behandler personopplysninger for kunder av Engh Design AS; både digitale kunder og de vi møter i fysiske butikker.

BEHANDLINGSANSVARLIG 

Daglig Leder er på vegne av Engh Design AS behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger for kunder.

PERSONOPPLYSNINGER SOM LAGRES 

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder:

Ved kjøp i nettbutikk: Navn, adresse, epost og kjøpshistorikk.

Hvis du har laget egen bruker på en av våre nettsider, noe som ikke er nødvendig for et kjøp, vil vi også lagre passord og brukernavn.Vi lagrer i tillegg kjøpshistorikk, samt kommunikasjon internt og eksternt vedrørende avtaler og leveranser, som for eksempel ved kundeservice

Ved kjøp i fysiske butikker: I utgangspunktet ingen.

Unntak:

Noen unntak vil forekomme og da vil vi først og fremst hente inn opplysninger som navn og tlf.nr. I situasjoner hvor kunden skal få penger utbetalt vil også kontonummer være nødvendig. I tilfeller ved kjøp på over 40 000kr vil også kopi av legitimasjon være nødvendig.

Nyhetsbrev: Navn og epost

Markedsføring: Vi lagrer adferdsmønster og navigasjon på vår side.

FORMÅL MED BEHANDLINGEN 

Ved kjøp i Nettbutikk: Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser etter kundeavtaler og for å kunne oppfylle ønsker gitt av den registrerte.

Ved kjøp i fysiske butikker: Vi behandler opplysninger vi innhenter i fysiske butikker først og fremst for å oppfylle ønsker gitt av den registrerte. Videre inntreffer også rettslig grunnlag som lov om hvitvasking og bokføringsloven.

Nyhetsbrev: Hvis du har samtykket til å få nyhetsbrev benytter vi de, og kun de, opplysningene for å kunne gi deg informasjon, tilbud og inspirasjon via e-post.

Markedsføring: Vi benytter informasjonen vi får fra analyser av adferdsmønster på nettsiden for å kunne gi kunden mer relevant informasjon under kundereiser.

GRUNNLAGET FOR BEHANDLINGEN 

Ved kjøp i nettbutikk: Ved ordre lagt i nettbutikken vil informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse og kjøpshistorikk benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b), det er også en nødvendighet for å utføre ønsket fra den registrerte (kunden). Det er også en rettslig nødvendighet for å oppfylle krav fra Bokføringsloven.

Ved kjøp i fysiske butikker: De gangene vi må innhente personlige opplysninger ved kjøp i fysiske butikker er først og fremst for å oppfylle ønsker gitt av den registrerte. Videre inntreffer også rettslig grunnlag som lov om hvitvasking og bokføringsloven.

Nyhetsbrev: Der du har samtykket til det, benyttes informasjonen du har gitt for å gi deg tilbud, informasjon og inspirasjon via e-post. Grunnlaget for denne behandlingen er nødvendigheten for å utføre ønsket fra den registrerte.

Markedsføring: Vi bruker informasjonskapsler på vår side for å gi deg som kunder best mulig opplevelse. Du kan selvfølgelig bruke enghdesign.no uten informasjonskapsler om du ønsker det.

Les mer om informasjonskapsler vi bruker her.


I innstillinger i din nettleser kan du velge om, og eventuelt hvilke, nettsider som har lov til å lagre informasjonskapsler på din maskin. Her kan du leser om hvordan du administrer informasjonskapsler i nettleseren: https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler/

INNHENTING AV PERSONOPPLYSNINGER 

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt i vår nettbutikk i forbindelse med ditt kjøp.

Vi henter kun inn relevant informasjon vi trenger for å løse de oppgavene som kunden ønsker og som loven krever.

Vi lagrer den informasjonen du har avgitt når du samtykket til et nyhetsbrev.

Vi bruker informasjonskapsler på våre nettsider for å gi deg som kunde den beste kundereisen. Lov om elektronisk kommunikasjon krever at vi informere våre besøkende om bruk av informasjonskapsler. Vi bruker Google Analytics og Google Search Console på vår side. Ingen informasjon som kommer ut av disse er personlige.

UTLEVERING AV OPPLYSNINGER TIL TREDJEPARTER

For å kunne oppfylle våre forpliktelser etter avtalen gjort via netthandel utleveres nødvendige opplysninger til våre samarbeidspartnere:

– Lager, logistikk og økonomi: Engh Design AS, Saldo Regnskap AS

– Frakt: Posten

– Server lagring: One

– Nyhetsbrev: Mailchimp

– Kasseregistreringer som reparasjoner etc. : Touch Soft

SLETTING AV PERSONOPPLYSNINGER

Nettbutikk og fysiske butikker: Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i henhold til lovens krav. Opplysninger vi har mottatt i forbindelse med dine kjøp og våre avtaler lagres i vårt kunderegister i 5 år.

Om du ikke lenger ønsker å motta nyhetsbrev fra Engh Design AS, kan du når som helst melde deg av og du vil da ikke motta flere nyhetsbrev fra oss.

RETTIGHETER FOR DEN REGISTRERTE 

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger som vi ikke er lovpålagt å ta vare på.

Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

INFORMASJONSSIKKERHET 

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll

KONTAKTINFORMASJON 

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til følgende adresser:

Engh Design AS
Solsiden 4, 4950 Risør
Telefon: +47 00 00 00 00
Epost: post@enghdesign.no
Foretaksnummer: 930 079 839