Filosofien bak våre smykker

Smykker skaper stammer og høvdinger, og smykker kan bære en historie i generasjoner. Og det riktige smykket kan bidra til en større individuell helhet og skape identitet. Men først og frem skaper smykker gode følelser og lutter glede. Og glede og gode følelser trenger vi, selv i en verden som allerede har for mye av alt.

Gullsmed Tone Solodden Thorsen i Engh, vet at "The devil is in the details" når hun lager smykker.

«Det finnes en høvding i alle menn» , som er vår «payoff», handler først og fremst om å tørre å være den man er, og tørre å være sjef i eget liv. Det handler om å tørre å ta plass og synligjøre litt av hvem man er. En diskre liten ring, eller et enkelt halskjede er ofte nok til å signalisere preferanser og stil, og kanskje skape litt nysgjerrighet hos omverdenen. Det handler om kommunikasjon, ikke bare mellom deg og deg selv, men også mellom deg og andre.

Når den oppvoksende generasjon nærmest har normalisert bruken av tatoveringer, utrykker det et sterkt behov for å tydeliggjøre identitet og kanskje skille seg ut i en stadig mer uniform verden. Smykker bidrar blant annet til det samme. Og i motsetning til tatoveringene, er de enkle å skifte ut når verden, alder og behov endrer seg.

Catrine Calmeyr Østvold har ansvaret for kundeservice i Engh. Det er bare å ta kontakt om det er noe du lurer på.

Engh ønsker å lage maskuline og eksklusive smykker for stilbevisste menn. Men maskulinitet hva er det? Det handler åpenbart om noe mer enn de tradisjonelle maskuline verdiene som f.eks. styrke, utholdenhet, mot og uavhengighet. Maskulinitet kan fort bli sjåvinisme om det ikke balanseres og defineres riktig. Vi setter ingen grenser, og vi har ennå ikke funnet en form, farge, et metall eller en sten som skiller det maskuline fra det feminine, men vi tror det handler om den enkeltes intuitive opplevelse, og samspillet mellom smykket og dens eier. Vi har dermed ingen fasit, og tror heller ikke at våre smykker er for alle. Likefullt har vi i Engh gjort noen valg; vi tror på kontrastene, på det massive og det rene. Vi vil veldig gjerne lage smykker som er tidløse, smykker med karakter og attitude. Og vi vil gjøre det med kvalitet. I alle ledd.

Vi lager i dag smykker i flere kategorier og med ulike typer metaller, og de fleste av smykkene våre kan du også få i gull. Men utgangspunktet vårt vil alltid være sølv – som gjennom århundrer har appellert til menns estetikk. Sølv er ikke påtrengende, men likevel iøyenfallende. Det lar seg lett forme og kan tilpasses en rekke design og stiler, fra det enkle og subtile til det maksimalististiske. Sølv er ikke bare et metall. Det er også en måte å uttrykke seg på. Hos Engh vil du også se at de fleste av sølvsmykkene våre er belagt med Palladium og Rhodium, to av verdens mest eksklusive edelmetaller. Da har du også fått et sølvsmykke som er styrket, beskyttet for korrosjon, og som har en uimotståelig glans. 

Vår ambisjon er å lage verdens mest eksklusive herresmykker for menn, smykker som kan gi kraft, energi og glede, slik de også gjorde det for de gamle høvdinger.

Forretningsidee og brand 

Forretningsideen til Engh er å bygge Norges første uavhengige smykkebrands for menn og utfordre de internasjonale brandene på kvalitet, design og pris.

Dette skal vi gjøre med utgangspunkt i det ypperste av kvalitet i gullsmedfaget, og gjennom å «disrupte» markedet med «accountable marketing», effektiv og spesialisert produksjon, og direkte distribusjon til forbruker.

I utgangspunktet lager vi smykker for kvalitetsbevisste menn som ønsker en sterk identitetsmarkør i tillegg til, eller istedenfor, den eksklusive klokken, og som signaliseres diskret kvalitet med et statement.

I design og produksjon skal vi strekke oss etter den ypperste kvalitet og har en ambisjon om å skape smykker som er:

Tidløs

Smykkene skal kunne beholde sin aktualitet i generasjoner og kunne overleve den regjerende tidsånd

Sobert

Smykkene skal kjennetegnes av en eleganse som er tilbakeholden, stylish og komplett

Edgy

Vi skal lage smykker som har en tydelig personlighet; et statement som kan fortelle en historie

Våre viktigste kundeløfter:

  • Eksklusive designsmykker av øverste kvalitet laget for stilbevisste menn
  • Value for money; ingen fordyrende mellomledd
  • Trygg og sikker kundebehandling
  • Service, vedlikehold og reparasjoner av faglærte gullsmeder
  • Bærekraftige utvikling og produksjon

Hovedprinsipper for virksomheten:

  • Sannferdig; vi skal i alt tilstrebe å gi våre kunder en så fullstendig og sannferdig informasjon som mulig, slik at de kan gjøre kvalifiserte og sammenlignbare valg
  • Ansvarlig; vi sørger for at alle deler av vår produksjon foregår i henhold til gjeldende lover og forskrifter, og at det er anstendige arbeidsforhold i virksomheten, også hos våre nasjonale og internasjonale leverandører.
  • Transparent;Vi skal kunne utfordres på alle deler av vår virksomhet og kunne redegjøre for hvordan virksomheten påvirker verden rundt oss og arbeide i tråd med FNs bærekrafts mål.
  • Miljøvennlig; vi skal i alt vi gjør tilstrebe å utvikle våre produkter på en måte som er mest mulig skånsom for naturen.
  • Etisk; vi skal tilstrebe kun å benytte prosesser og råvarer som vi kjenner opphavet til og som vi vet er fremskaffet under legitime forhold.
  • Tillitsfull; vi er på parti med kunden og strekker oss for at kunden får sin drøm hos oss oppfylt. Vi skal kunne stoles på.